|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Warsztaty kreatywnej komunikacji oraz kurs Lego-Logos Jarosława Spychały, 15 - 16 maja 2013. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Czytaj: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Gościmy na seminarium prof. Marii Reut w Dolnośląskiej Szkole Wyższej [27 maja, godz. 15.30]. |
|
Program konferencji Jak uczyć by nauczyć - tutaj |
|
|
Zespół w składzie: Krzysztof Chodasewicz, Wiktor Figiel, Katarzyna Kuczyńska, Marcin Łazarz, Wojciech Ostrowski, Bartłomiej Skowron, Roland Zarzycki opracował projekt szkolenia: który to projekt zdobył grant Kuratorium Oświaty we Wrocławiu. Realizacja - wrzesień/październik 2013. |
Pracownia Dydaktyki Instytutu Filozofii UWr.
Podyplomowe Studia Filozoficzno-Etyczne
Anima(cje) Filozofii 2013
18 maja 2013 r. zapraszamy na Warsztaty Filozoficzne do:
Laboratorium Tęczowych Ludzi - z udziałem przedszkolaków.
godz. 10.00 – 11.00
Laboratorium Trudnej Rozmowy - z udziałem uczniów szkół podstawowych oraz podopiecznych Stowarzyszenia Kamienna Tęcza.
godz. 10.00 – 11.0
Internetowego Laboratorium (nie)Tolerancji - z udziałem uczniów szkół ponadpodstawowych
godz. 10.00 – 11.00 Kładka Porozumienia - wspólnej zabawy wszystkich uczestników, godz. 11.10 – 12.00 |
Debata!! |
Najnowsze dane dotyczące nauczania etyki w szkołach |
Społeczna Akademia Kultury Jacka Żakowskiego Projekt Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016 |
Czytaj: Łukasz Henel Nauka filozofii w szkołach jako sposób przeciwdziałania nienawiści |
WROCŁAWSKA WSZECHNICA FILOZOFICZNA zaprasza na cykl otwartych spotkań (wykład + dyskusja) poświęconych popularyzacji szeroko rozumianej filozofii. Wszystkie spotkania będą odbywały się w niżej wymienione piątki, w godz. 16.00-18.00, w Auli Liceum Ogólnokształcącego nr IX im. J. Słowackiego we Wrocławiu, ul. P. Skargi 31. 22 marca 2013 dr Michał Głowala, Dlaczego nie wolno traktować człowieka jak psa? Filozofia klasyczna o różnicy między życiem ludzkim a życiem zwierzęcym 5 kwietnia 2013 mgr Marta M. Kania, Do czego filozof potrzebuje awatara? Próba filozoficznego namysłu nad grami komputerowymi. 19 kwietnia 2013 dr Arkadiusz Drukier, Czym są a czym nie są kodeksy etyczne? 10 maja 2013 dr Łukasz Nysler, „Najważniejsze jest niewidoczne dla oczu”. Człowiek i kultura współczesna w ujęciu tomizmu konsekwentnego. 24 maja 2013 Michał Krawczyk, Cóż nam po aniołach? O konieczności dystansu w religii 7 czerwca 2013 dr Jacek Zieliński, Bóg starożytnych Greków. |
Zlot Filozoficzny 2013 |
Szkoła ucząca myślenia (projekt Porządne myślenie prezentują na konferencji dr K. Kuczyńska i dr R. Zarzycki) |
Napisali o nas |
Zapoznaj się z materiałami i realizacją projektu
"Pozwól uczniom myśleć" |
List Komitetu Nauk Filozoficznych PAN do Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie filozofii jako drugiego bezpłatnego kierunku |
Zaproszenie do udziału w konferencji
O zawodowych kompetencjach nauczyciela filozofii i nauczyciela etykiSzanowni Państwo, Witam i pozdrawiam ! Nadal zbieram artykuły do pracy zbiorowej ( do 10.02.) „Modele nauczania filozofii i etyki w polskim systemie edukacyjnym”. W książce tej ukażą się również teksty z konferencji 2011. Jeszcze raz załączam wytyczne dla autorów. Informuję, że strona www.jakuczyc.eu będzie nieczynna od 1.02., przeniesiona zostanie na serwer UKSW i ruszy w nowej szacie za jakiś czas. O fakcie tym poinformuję Państwa oddzielnym mailem. Konferencyjny adres mailowy Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi. pozostaje bez zmian. Jestem w trakcie przygotowywania programu kolejnej edycji konferencji „Jak uczyć by nauczyć? ” W tym roku szczególnym zainteresowaniem obdarzymy zagadnienie naszej zawodowej tożsamości i sposobami jej rozwijania. Stąd moja propozycja hasła przewodniego na ten rok: O zawodowych kompetencjach nauczyciela filozofii i nauczyciela etyki Konferencja będzie trwała dwa dni. Proponuję 26/27.09.2013 Pierwszego dnia odbędzie się seminarium naukowo-dydaktyczne. Drugiego dnia przeprowadzone zostaną warsztaty mające na celu utrwalenie i rozwój naszych kompetencji umożliwiających prowadzenie zajęć różnymi metodami. 1. Dzień 10.00 -16.00 Seminarium naukowe, dyskusyjne. Proponuję następujące tematy : -Etyka a etologia – różnice i podobieństwa w perspektywie metodyki przedmiotowej - Filozofia , etyka - w poszukiwaniu istotnych cech treści przedmiotów - Czy jesteśmy skazani na ideologiczność ? - Kim jestem jako nauczyciel filozofii ? O metodach profilowania własnych kompetencji zawodowych - Kim jestem jako nauczyciel etyki ? O metodach profilowania własnych kompetencji zawodowych - Metody kreatywne i krytyczne w nauczaniu filozofii i etyki - Technologie informacyjne w nauczaniu filozofii i etyki W ramach tego pierwszego dnia odbędzie się konkurs na najciekawszą metodę nauczania. Otwieram zatem konkurs : Pokaż i omów własną metodę lekcji. Każdy będzie miał 20 minut na przedstawienie własnego scenariusza lekcji lub/i omówienie własnej metody nauczania. Kapitułą konkursu będą wszyscy uczestnicy konferencji. Nagrody czekają od zeszłego roku. 2. Dzień Warsztatowy, ćwiczeniowy :
Do 1. Marca czekam na Państwa sugestie, rady, tytuły referatów i pomysły na warsztaty. Czekam również na zgłoszenia do konkursu metod. Po ułożeniu listy prelegentów roześlę program i formularz zgłoszenia. Komitet Organizacyjny zastrzega sobie prawo do selekcji referatów oraz warsztatów. Konferencja odbędzie się w budynku na głównym campusie uczelni, przy ul. Dewajtis, tam też będą przyzwoite noclegi i odpowiednie sale. O kosztach i innych ważnych szczegółach poinformuję Państwa w połowie marca. Bardzo proszę o rozesłanie tej pierwszej informacji wszystkim potencjalnym zainteresowanym. Z poważaniem Organizatorka Konferencji
|
|
Kamień Filozoficzny zaprasza!
|
Napisali o nas:
Strona główna Uniwersytetu
http://www.uni.wroc.pl/wiadomo%C5%9Bci/warsztaty/warsztaty-logicznego-my%C5%9Blenia-dla-licealist%C3%B3w Wrocławskie Centrum Akademickie http://wca.wroc.pl/artykuly/1111/Relacja-z-warsztatow-logiczno-krytycznych-w-Akademii-Mlodych-Uczonych/ Gazeta Wyborcza http://wroclaw.gazeta.pl/wroclaw/1,35771,13112690,Szkolne_warsztaty_z_myslenia__W_logice_nie_najmocniejsi.html Strona Wrocławia http://www.wroclaw.pl/warsztaty_logicznokrytyczne,1.dhtml Etyka w szkole http://www.etykawszkole.pl/baza-wiedzy-/artykuy/257-wrocawskie-edukacyjne-warsztaty-logiczno-krytyczne |
Pojawił się materiał filmowy z Dyskusji Panelowej "Filozofia dla edukacji”, która odbyła się w ramach IX Zjazdu filozoficznego.
Osoby, które nie miały możliwość i przyjemność uczestniczyć w zeszłorocznym Zjedzie Filozoficznym, w ten sposób mogą wysłuchać tej dyskusji. Cały panel trwa 2h i jest udostępniony na stronach Academicon http://academicon.pl/serwisy/filozofia/ix-polski-zjazd-filozoficzny-%E2%80%93-dyskusja-panelowa-%E2%80%9Efilozofia-dla-edukacji%E2%80%9D Z nowości książkowych dotyczących edukacji w 2012r: Ukazała się książka Z.Baumana " O edukacji.Rozmowy z Riccardo Mazzeo" wyd.Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, 2012 r. W zbiorze rozmów, możemy przeczytać m.in o zderzeniu filozofii edukacji ery nowoczesności z "formą życia" występującej w płynnej nowoczesności.Profesor Bauman zwraca uwagę na nowe,niepokojące zjawisko w obrębie edukacji. Zjawisko to uwidacznia się w osobach, które wypadły lub odrzuciły system edukacji. Bauman analizuje je poprzez dwa przykłady tak zwanych netów (not in education,employment or training) oraz współczesnych bohaterów historii typu "od pucybuta do milionera"(Stive Jobs,Jack Dorsey,David Karpie), którzy nie mają pełnego wykształcenia, a są ucieleśniają dzisiaj idee udanego życia. Dopełnieniem rozważań na temat edukacji, mogą stać się wnioski z badań dotyczących kompetencji komunikacyjnych najmłodszych. Zostały one ujęte i opublikowane w raporcie "Dzieci sieci - kompetencje komunikacyjne najmłodszych" Raport to projekt badawczy Obserwatorium Kultury w Gdańsku realizowany przez Instytut Kultury Miejskiej i współfinansowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Pojawiła się książka wydana przez Związek Nauczycielstwa Polskiego, która odnosi się do problemu dyskryminacji w szkole. Dziękujemy Pawłowi Mroczkiewiczowi za przekazanie informacji. |
Od grudnia jesteśmy razem z filozofią we wrocławskich szkołach!
Wydział Edukacji Miasta Wrocław włączył kształcenie filozoficzne do inicjatywy edukacyjnej Młodzi Obywatele Kultury Gościmy w kilkunastu placówkach z projektem 20-godzinnych warsztatów "Jestem z Wrocławia, więc myślę". |
Rozpoczęła się realizacja projektu
Porządne myślenie - warsztaty dla licealistów Dalsze informacje w zakładce Porządne myślenie |
Pierwsze materiały z konferencji "Jak uczyć by nauczyć. O odważnym uczeniu filozofii i etyki na wszystkich etapach kształcenia" (Warszawa, październik 2012) dostępne są na: |
Otrzymaliśmy list od p. Bogdana Słońskiego, Konsula RP w Lille dotyczący możliwości uczestnictwa w
Festiwalu Krótkometrażowych Filmów Filozoficznych. Czytaj informację |
Druga edycja konferencji naukowo- metodycznej pt: "Jak uczyć by nauczyć ? O odważnym uczeniu filozofii i etyki na wszystkich etapach kształcenia" odbędzie się w dniach 25-26 października 2012 roku w Warszawie.
Strona konferencji: http://filozofia.no-ip.org/konferencja/ Zaproszenie na konferencje: http://filozofia.no-ip.org/konferencja/2012/images/Zaproszenie.pdf |
Na stronie MEN ukazała się informacja dotycząca warunków i sposobu organizowania nauczania etyki w szkołach publicznych ! Do informacji dołączony jest wyrok Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w Strasburgu z 15 czerwca 2010 r. w sprawie nauczania etyki. |
Relacja z warsztatów kończących AF 2012 w zakładce Animac(je) Filozofii |
Informacje dotyczące IX Polskiego Zjazdu Filozoficznego oraz materiałów z poprzednich zjazdów poświęconych dydaktyce filozofii. |
Ukazała się książka !! Filozofia, edukacja interaktywna. Metody - środki - scenariusze pod redakcją prof. Aldony Pobojewskiej Wydawnictwo Stentor, Warszawa 2012 Spis treści Wprowadzenie Początek filozofii: postawy, motywacje, umiejętności (Aldona Pobojewska) Odkrywcze sytuacje edukacyjne w nauczaniu filozofii: happeningi, wspólne zadania, wizualizacje i zabawy (Krzysztof Andrzej Wojcieszek) Interwencja filozoficzna (Katarzyna Kuczyńska) Przez literaturę do filozofii. Rola cytatu literackiego jako narzędzia pomocnego w nauczaniu filozofii w szkole (Agnieszka Tomasik) FiIm jako środek w dydaktyce filozofii (Zbyszek Dymarski) Heurystyki na lekcjach filozofii (Maciej Smolak) Gry dydaktyczne w nauczaniu filozofii (Wanda Kamińska) Gry dyskusyjne w nauczaniu filozofii (Paweł Walczak) Warsztaty z dociekań filozoficznych - narzędzie edukacji filozoficznej (i nie tylko) (Aldona Pobojewska) LEGO-LOGOS: czytać, myśleć, mówić (Jarosław Marek Spychała) Myślenie na scenie: drama w nauczaniu filozofii (Wiesława Klata, Anna Szymaszczyk) Mapy i inne formy graficzne w nauczaniu filozofii (Elżbieta Konopacka) Wykład aktywny (Paweł Walczak) Wybrane metody pracy z tekstem (Agnieszka Salamucha) Twórcze pisanie tekstów filozoficznych (creative writing) (Maciej Woźniczka) Metoda projektów w nauczaniu filozofii (Edyta Pietrzak, Łukasz Zaorski -Sikora) E-learningowe metody nauczania filozofii (Piotr Bołtuć) E-filozofia: e-learning i b-learning w nauczaniu filozofii (Szymon Iwano\ Łukasz Zaorski-Sikora) Biogramy autorów FILOZOFIA - EDUKACJA INTERAKTYWNA. METODY - ŚRODKI - SCENARIUSZE, to publikacja adresowana do nauczycieli filozofii wszystkich poziomów kształcenia. Jej autorzy, praktycy z doświadczeniem dydaktycznym, prezentują rozmaite metody i techniki nauczania tego przedmiotu. Ich propozycje, niezależnie od tego, czy promują tradycyjny wykład, czy nowoczesny e-learning, charakteryzuje troska o twórczy i aktywny udział ucznia w procesie kształcenia. Teoretycznym omówieniom towarzyszą scenariusze lekcji, stanowiące konkretne pomysły realizacji wybranych tematów. Bogaty wybór metod i środków dydaktycznych prezentowanych w niniejszej książce ułatwi poprowadzenie zajęć w atrakcyjny sposób, który zachęci uczniów do wspólnego odkrywania świata filozofii. Środowisko filozoficzne przygotowuje się do wprowadzenia filozofii do szkół średnich. Ponieważ przedmiot ten będzie fakultatywny, jego obecność w szkole będzie zależała od jakości zajęć. Przyszli i obecni nauczyciele filozofii potrzebują najlepszych, nowoczesnych narzędzi dydaktycznych. Zbiór pod redakcją Aldony Pobojewskiej daje takie narzędzia. Propozycje te są wsparte dużym praktycznym doświadczeniem wszystkich Autorów i zilustrowane materiałem pochodzącym z rzeczywistych zajęć. prof. Robert Piłat, filozof |