Narodziny Demokracji. Dzieci Dzieciom
Katarzyna Kuczyńska (Gimnazjum nr 14 i Przedszkole nr 48)
Bardzo ważne sprawy...
- Bardzo ważne sprawy (1)
- Bardzo ważne sprawy (2)
- Mój wymarzony świat (1)
- Mój wymarzony świat (2)
- Bardzo ważne słowa
TYTUŁ |
PROBLEMATYKA |
ĆWICZENIA I ZABAWY |
Bardzoważnesprawy (1)
|
Wprowadzenie pojęcia „filozofia”.
Identyfikacja i eksplikacja ważnych spraw w życiu dzieci.
|
1. Narracja wprowadzająca: W miejscu, gdzie się znajdujemy, zostało wyznaczone bardzo ważne spotkanie, w celu omówienia bardzo ważnych spraw. To spotkanie to Filozofia, a mali omawiacze bardzo ważnych spraw to Filozofisie. Czy Wy właśnie jesteście Filozofisiami i jesteście gotowi zabrać się za omawianie bardzo ważnych spraw? 2. Zadania w parach: dzieci dobierają się w pary; jedno z nich zakłada sobie krawat Bardzo Ważnej Osoby; drugie ma mikrofon i, jako Rzecznik Bardzo Ważnej Osoby, robi wywiad z partnerem; następnie zamieniają się rolami i atrybutami. W trakcie wywiadu jedno dziecko opowiada drugiemu o swojej bardzo ważnej sprawie. Następnie dzieci ilustrują bardzo ważne sprawy swoich partnerów. 3. Siadamy w kółku – każde dziecko wychodzi na środek jako Bardzo Ważna Osoba, jego Rzecznik opowiada wszystkim o bardzo ważnej sprawie. Bardzo Ważna Osoba dopowiada – Jak chciałaby, aby zachowywali się inni, kiedy jest omawiana jej sprawa? Dlaczego to jest taka ważna sprawa?
|
Bardzoważnesprawy (2) |
Hierarchizacja i porządkowanie własnego doświadczenia ze względu na jego doniosłość.
Poszukiwanie kryteriów doniosłości.
Wyróżnienie czynnika ogólnego (np. podobnych rzeczy pragniemy i się boimy) oraz jednostkowego (ale zawsze związane są one z konkretnymi, niepowtarzalnymi osobami, okolicznościami) w doświadczeniu dzieci.
Wyróżnienie kategorii „sprawy wspólnej” oraz „uczestnictwa”. |
1. Siadamy w kółku wraz z rysunkami swoich bardzo ważnych spraw, przypominamy sobie, co one przedstawiają. Rozmowa: Co to jest bardzo ważna sprawa? Co ją odróżnia od mniej ważnych spraw? Czy sprawa ważna może się zamienić w nieważną i odwrotnie? Czy nasze bardzo ważne sprawy są do siebie podobne czy różne? 2. Dzieci kładą rysunki podobnych spraw razem na kupkę – szukamy kryteriów podobieństwa, ale też tego, co zawsze pozostaje jednostkowe (np. kilka osób martwi się pośpiechem swoich rodziców, ale w każdym przypadku „bohaterowie”, rodzice i dzieci są inni). Które ze spraw są smutne/przykre, a które wesołe radosne? 3. Dzieci ze smutnymi sprawami poszukują razem jakiś przykładów radosnych spraw; dzieci z radosnymi – odwrotnie. 4. Rozmowa: Czy mamy tylko jedną, czy wiele ważnych spraw? Czy inne dzieci przypomniały nam o jakiejś ważnej sprawie naszej, opowiadając o swojej? Czy nasze ważne sprawy są tylko nasze, czy też innych ludzi? – Dzieci wskazują albo dorysowują inne osoby do swoich rysunków bardzo ważnych spraw. - A czym się różni to, że mamy podobne ważne sprawy od tego, że mamy wspólną ważną sprawę? Czy Filozofisie mają jakąś wspólną ważną sprawę? Czy jeżeli mamy swoją wspólną ważną sprawę, to oznacza to, że każdy ma w niej taki sam udział? (Czy np. jeśli jedziemy z rodzicami na wakacje, to dzieci i rodzice robią tyle samo w ważnej sprawie?) 5. Dzieci wspólnie – na jednym brystolu – rysują Wspólną Bardzo Ważną Sprawę Filozofisiów. 6. Narracja podsumowująca: okazaliście się prawdziwymi Filozofisiami. W nagrodę otrzymujecie Odznaki Filozofisia. [Na kolejne spotkania dzieci przychodzą z Odznakami].
|
Mójwymarzonyświat(1) |
Problematyka dokonywania wyborów w kontekście: *hierarchizowania rzeczy/zjawisk; *dokonywania wyborów i hierarchizacji przez innych ludzi. |
1.Zabawa w urządzanie swojego wymarzonego świata: brystol zostaje podzielony na tyle okienek, ile jest dzieci – dzieci losują numer okienka i w wylosowanym okienku urządzają swój wymarzony świat poprzez wybranie 5 elementów ze zbioru wycinków gazetowych oraz naklejek; ponadto jeden element dorysowują. 2.Dyskusja po zabawie: Czy urządzenie wymarzonego świata było zadaniem trudnym czy łatwym? Czy były rzeczy, które chciało wziąć kilka osób ze zbioru wycinków i naklejek? Co wtedy się działo, jak rozstrzygano konflikt? |
Mójwymarzonyświat (2)
|
Problematyka dokonywania wyborów w kontekście: *hierarchizowania rzeczy/zjawisk; *dokonywania wyborów i hierarchizacji przez innych ludzi.
|
|
Bardzoważnesłowa |
Językowy wymiar życia społecznego, w tym moralnego – identyfikacja słów istotnych w budowaniu relacji międzyludzkich.
Odróżnienie świata fantazji od świata realnego. |
|