My i rzeczy wokół nas - scenariusz zajęć
Renata Malina
studentki III roku filozofii specjalizacji nauczycielskiej
(2011)
SCENARIUSZ ZAJĘĆ WARSZTATOWYCH
Temat: MY I RZECZY WOKÓŁ NAS – MIĘDZY WOJNĄ A KONSUMPCJĄ
Czas trwania zajęć: 90 min + przerwa 15 min
Ilość uczestników: 6-10 osób
Formy pracy: praca w grupach, praca indywidualna.
Metody pracy: wykład, projekcja filmu, burza mózgów, dyskusja, rysunki, scenki, monolog.
Potrzebne materiały: projektor multimedialny, laptop, 2 brystole, kredki, ołówki, markery, kilka przedmiotów (np. wieszak na ubrania, zabawka) potrzebnych do reklamy;
Elementy wystroju sali: butelki, puszki np. coca-coli, figurki, misie, czyli drobne przedmioty, symbolizujące nieustanne nabywanie.
Cele ogólne:
1) uczeń zapoznaje się z problematyką konsumpcjonizmu,
2) uczeń poddaje refleksji swoją postawę wobec świata przedmiotów.
Cele operacyjne:
Wiedza:
1) uczeń zna definicję konsumpcjonizmu,
2) uczeń wyjaśnia pojęcie hedonistycznego materializmu,
3) uczeń wyodrębnia cechy bohaterów animacji bajki Leszka Kołakowskiego pt.Wojna z rzeczami***: Ditto i Liny,
4) uczeń porównuje postawy ww. bohaterów wobec przedmiotów występujących w bajce oraz wyjaśnia ich związek z pojęciami: konsumpcjonizm, niewola wobec rzeczy, walka z rzeczami,
5) uczeń wymienia kilka cech reklamy.
Umiejętności:
- uczniowie formułują definicję antykonsumpcjonizmu,
- uczeń wyodrębnia w życiu codziennym postawy charakteryzujące konsumpcjonizm i antykonsumpcjonizm;
- uczeń rozwija umiejętność ekspresji i autoprezentacji,
- uczeń interpretuje teksty kultury (film filozoficzny, plakaty).
Postawy:
- uczeń uwrażliwia się na problem roli przedmiotów w jego życiu,
- uczeń uświadamia sobie perswazyjny charakter reklamy.
Plan zajęć:
Komponent zajęć |
Czas trwania |
Tok pracy |
Część organizacyjna |
Do 5 min |
Przywitanie się z uczniami, zaprezentowanie tematu warsztatów, zapowiedź metod pracy. |
Część I |
13 min |
Każdy uczestnik otrzymuje czystą kartkę A4, jego zadaniem jest narysowanie siebie i 3 najważniejszych rzeczy w jego życiu (chodzi o materialne przedmioty). Następnie odpowiada na pytania: 1.Jak długo masz dane rzeczy?/2. Dlaczego są dla Ciebie ważne? Uczniowie prezentują swoje prace. |
Część II |
15 min |
Podział uczniów na dwie grupy. Projekcja animacji bajki Leszka Kołakowskiego pt. „Wojna z rzeczami”. Wskazanie dwóch głównych bohaterów bajki: Ditto i Liny. Grupa pierwsza ma skupić się na Ditto, grupa druga na Linie. Zapowiedź zadania scharakteryzowania bohaterów po zakończeniu projekcji oraz obietnica nagrody za wykonanie zadania. |
Część III |
12 min |
Charakterystyka bohaterów. Grupy wypisują na brystolach cechy Ditto i Liny, uwzględniając ich: stosunek do siebie, stosunek do rzeczy, cechy osobowości. Po zakończeniu prezentują swoje wyniki i wnioski. Prowadzący rozdają uczniom obiecane nagrody w postaci np. jakiejś zabawki, gratisu, itp.
|
Przerwa |
||
Część IV |
3 min |
Krótki wykład prowadzących. Zwrócenie uwagi na dwie postawy, jakie prezentują bohaterowie bajki. Wskazanie na dwojaki problem zniewolenia wobec rzeczy (nieustanna walka, nieustanne nabywanie). Zaprezentowanie Liny jako konsumenta. |
Część V |
5min + 10 min na prezentacje uczniów |
Ukazanie związku konsumpcji z reklamą. Odegranie scenek: każdy uczeń reklamuje przedmiot, który przyjął w ramach nagrody. Limit czasowy jednej prezentacji to 1 minuta. Dyskusja na temat metod perswazyjnych i pomysłów wykorzystanych w prezentacjach. |
Część VI |
ok. 5 min |
Projekcja. Analiza prezentacji multimedialnej, która zawiera definicję konsumpcjonizmu: Postawa polegająca na nieusprawiedliwionej (rzeczywistymi potrzebami oraz kosztami ekologicznymi, społecznymi czy indywidualnymi) konsumpcji dóbr materialnych i usług, lub pogląd polegający na uznawaniu tej konsumpcji za wyznacznik jakości życia (lub za najważniejszą, względnie jedyną wartość) – hedonistyczny materializm*. Interpretacja obrazków** związanych z konsumpcją, ukazanych na kolejnych slajdach. Próba znalezienia cech antykonsumpcjonizmu. |
Część VII |
ok. 10 min |
Prowadzący wskazują na 1 do dwóch przedmiotów, będących dekoracją sali (np. zwykła plastikowa butelka). Uczniowie, wykorzystując inne przedmioty, odgrywają w grupach scenki, ukazujące użycie danego przedmiotu przez idealnego konsumenta oraz antykonsymenta. Przykładowo: Grupa Ditto – konsumpcja Grupa Liny – antykonsumpcja |
Część VIII |
do końca |
Dyskusja podsumowująca. Wysłuchanie uwag uczniów. Próba odpowiedzi na pytania: 1. Jakie korzyści wynikają z bycia idealnym konsumentem? 2. Jakie są wady konsumpcjonizmu? 3. Dlaczego przyjąłeś/przyjęłaś przedmiot – nagrodę? 4. Czy czujesz się konsumentem (porównanie z pracami z Części I)? 5. Jakie przedmioty narysowałbyś/narysowałabyś, gdybyś żył/żyła 200 lat temu? 4. Czy walka z rzeczami i konsumpcja się wykluczają? 5. Jak należy traktować rzeczy wokół nas?
|
* źródło: http://pl.wikipedia.org/wiki/Konsumpcjonizm
** przykładowe obrazki:
***Leszek Kołakowski 13 bajek z królestwa Lailonii dla dużych i małych oraz inne bajki, Wyd. Prószyński i – ska, Warszawa 2000.