Maja Dados

Natalia Sawka

filozofia, specjalizacja nauczycielska

rok III (2012)

 

Duszki w Świecie Luster

 

Poziom edukacyjny : szkoła podstawowa, gimnazjum.

1.      Liczebność grupy: 16 osób.

Czas: 30 minut.

2.      Cele:

a.       Uczeń rozumie, że poznajemy siebie i innych ludzi korzystając z różnych źródeł informacji.

b.      Uczeń ma świadomość, że wiedza o sobie samym i innych jest niepełna, i że często zdarzają się błędy we wzajemnym ocenianiu się ludzi.

c.       Uczeń potrafi zrekonstruować sposoby i podać przykłady przypisywania (prawdziwie i fałszywie) ludziom różnych cech na podstawie rzeczy i zjawisk z życia codziennego.

3.      Przebieg zajęć:


a. Nauczyciel:

Powitanie.

b. Nauczyciel:

Zostaniecie teraz podzieleni na dobre duszki i na złe duszki.
Waszym zadaniem będzie odnalezienie luster – ale nie będą to zwykłe lustra, ale różne rzeczy z życia codziennego, przedmioty, stany, czynności – rzeczy, które mogą nam pokazać, kim jest człowiek.

Dobre duszki będą szukały tych rzeczy, które wyjawiają nam prawdę o człowieku. Z kolei złe duszki mają odnaleźć te rzeczy, które nas zwodzą i fałszują obraz człowieka.

Rozumiecie na czym polega Wasze zadanie? (Ew. wytłumaczenie jeszcze raz.)

Żeby nie było zbyt prosto, rzeczy, których będziecie szukać, są zaszyfrowane w postaci zagadek leżących na stole. Wpierw musicie rozwiązać zagadki – możecie to zrobić wspólnie – a gdy uzyskacie odpowiedzi – niech każdy z Was wybierze tę jedną, która dla niego jest doskonałym przykładem: prawdziwego lustra – dla dobrego duszka; i krzywego zwierciadła – dla złego duszka. - 3 min.
c. Nauczyciel:

Rozdanie losowo serwetek – białych (dla dobrych duszków) i niebieskich (dla złych duszków).

„To są Wasze mundurki. Załóżcie je żeby odróżnić dobre duszki od złych duszków.”

d. Uczniowie:

Ubieranie serwetek.

e. Uczniowie:

Praca z zagadkami, wybieranie „lustra”.

- 7 min.

f. Nauczyciel:
Posadzenie złych duszków po jednej stronie, dobrych po drugiej.

Prośba do uczniów o odczytanie kolejno swoich zagadek i udzielenie odpowiedzi na nie.

Pytania:

Dla dobrych duszków:

Dlaczego uważasz, że X pokazuje nam prawdę o człowieku?

Czy złe duszki się zgadzają? Może ktoś z Was poda przykład sytuacji, w której X może nas zwodzić?

Dla złych duszków, analogicznie:

Dlaczego uważasz, że X fałszuje obraz człowieka?

Czy dobre duszki się z tym zgadzają? Może ktoś z Was poda przykład sytuacji, w której X pokaże nam prawdę o człowieku?

Dyskusja.- 15 min.

g. Nauczyciel:

Pytania do klasy:

Czy łatwo odróżnić prawdziwe lustra od krzywych zwierciadeł?

Czy pośród rzeczy i spraw życia codziennego istnieje takie lustro, które zawsze ukaże nam całą prawdę – albo takie, które pokaże tylko kłamstwo?

Dyskusja. - 5 min.

 

ZAGADKI:

Świadectwo:

Patrzysz na oceny – choć więcej na nim słów.

Dostaniesz je w czerwcu, a za rok - znów !

Waga:

Czytaj uważnie, syneczku bądź córko:

Masz mniejszą niż słoń, a większą niż piórko!

Twarz:

Piegowata lub rumiana,

Kobiety ją malują, a Ty myjesz z rana.

Oczy:

Za ich pomocą czytasz te litery,

Można ich mieć dwoje, w okularach – cztery!

Zabawki:

Koń na biegunach, lalka, grabki

- to nic innego jak …

Ubranie:

Jak jest już brudne – odświeżasz je w pralce,

Gdy wyjdziesz bez niego – wskażą Cię palcem!

Ulubiona Książka:

Gdy ją dorwiesz w ręce, nie czekasz na potem.

Może to być ‘Król Maciuś’ lub też ‘Harry Potter’.

Ulubiony film:

Wciąż chcesz go oglądać, choć znasz już na pamięć.

Co tak ciekawego widzimy w ekranie?

Zdrada:

Pojawia się, gdy obgadasz przyjaciela,

‘Z’ to pierwsza’, a ‘A’ ostatnia litera.

Kłamstwo:

Pada z Twoich ust i wpada komuś do ucha,

Gdy mówisz ‘umiem latać’ lub ‘to moja tresowana mucha’.

Miłość:

Nienawistni ludzie zapewne nią pogardzą,

Pojawia się, gdy lubisz kogoś mocniej niż ‘bardzo’.

Podróż:

Cel jej daleki albo bliski,

Wyruszasz w nią, gdy już spakujesz walizki.

Milczenie:

Nie jest słowem ani zwrotem,

Bardzo ciche i zwie się je złotem.

Modlitwa:

Prosisz w niej o łaskę i ułaskawiasz wroga,

Wymawiasz ją po cichu kierując do Boga.

Młodość:

Od lat nie mają jej babcie ani dziadkowie,

Ona odchodzi razem z włosami na głowie.

Starość:

Gdy przyjdzie – wiatr Ci siwość włosów rozwieje,

Chodząc o lasce opowiesz wnukom swoje dzieje.

Łzy:

Wylewasz rzewne, gorzkie, krokodyle, słone.

Czasem szczęście, zwykle – smutek oznaczają one.

Uśmiech:

Gdy wesoło – pojawia się na buzi

I zjednuje nam innych ludzi.

 

Sen:

Gdy pod poduszką czają się smoki..

Czasem jest płytki, czasami głęboki.

Głos:

Gdy go podniesiesz – oj- słychać różnicę..

Ściszasz go, gdy mówisz komuś tajemnicę.

Dłoń:

Często ją do rękawa lub kieszeni dajesz,

A wyciągasz, gdy kogoś nowego poznajesz.

Zabawa:

Nie lubisz, gdy Ci ją popsują,

A najgorzej, gdy zamiast niej uczyć się rozkazują.

Walka:

Dobro ze złem ją wiecznie rozgrywają,

Ona trwa, gdy dwa miecze się ścierają.

Samotność:

Odczuwasz ją, gdy zostajesz sam jak palec,

Opuszczony, niechciany jak w cieście zakalec.

Marzenie:

Masz je w głowie i w serduszku,

Może się kiedyś spełni, duszku J