Maja Dados
Natalia Sawka
filozofia, specjalizacja nauczycielska
rok III (2012)
Duszki w Świecie Luster
Poziom edukacyjny : szkoła podstawowa, gimnazjum.
1. Liczebność grupy: 16 osób.
Czas: 30 minut.
2. Cele:
a. Uczeń rozumie, że poznajemy siebie i innych ludzi korzystając z różnych źródeł informacji.
b. Uczeń ma świadomość, że wiedza o sobie samym i innych jest niepełna, i że często zdarzają się błędy we wzajemnym ocenianiu się ludzi.
c. Uczeń potrafi zrekonstruować sposoby i podać przykłady przypisywania (prawdziwie i fałszywie) ludziom różnych cech na podstawie rzeczy i zjawisk z życia codziennego.
3. Przebieg zajęć:
a. Nauczyciel:
Powitanie.
b. Nauczyciel:
Zostaniecie teraz podzieleni na dobre duszki i na złe duszki.
Waszym zadaniem będzie odnalezienie luster – ale nie będą to zwykłe lustra, ale różne rzeczy z życia codziennego, przedmioty, stany, czynności – rzeczy, które mogą nam pokazać, kim jest człowiek.
Dobre duszki będą szukały tych rzeczy, które wyjawiają nam prawdę o człowieku. Z kolei złe duszki mają odnaleźć te rzeczy, które nas zwodzą i fałszują obraz człowieka.
Rozumiecie na czym polega Wasze zadanie? (Ew. wytłumaczenie jeszcze raz.)
Żeby nie było zbyt prosto, rzeczy, których będziecie szukać, są zaszyfrowane w postaci zagadek leżących na stole. Wpierw musicie rozwiązać zagadki – możecie to zrobić wspólnie – a gdy uzyskacie odpowiedzi – niech każdy z Was wybierze tę jedną, która dla niego jest doskonałym przykładem: prawdziwego lustra – dla dobrego duszka; i krzywego zwierciadła – dla złego duszka. - 3 min.
c. Nauczyciel:
Rozdanie losowo serwetek – białych (dla dobrych duszków) i niebieskich (dla złych duszków).
„To są Wasze mundurki. Załóżcie je żeby odróżnić dobre duszki od złych duszków.”
d. Uczniowie:
Ubieranie serwetek.
e. Uczniowie:
Praca z zagadkami, wybieranie „lustra”.
- 7 min.
f. Nauczyciel:
Posadzenie złych duszków po jednej stronie, dobrych po drugiej.
Prośba do uczniów o odczytanie kolejno swoich zagadek i udzielenie odpowiedzi na nie.
Pytania:
Dla dobrych duszków:
Dlaczego uważasz, że X pokazuje nam prawdę o człowieku?
Czy złe duszki się zgadzają? Może ktoś z Was poda przykład sytuacji, w której X może nas zwodzić?
Dla złych duszków, analogicznie:
Dlaczego uważasz, że X fałszuje obraz człowieka?
Czy dobre duszki się z tym zgadzają? Może ktoś z Was poda przykład sytuacji, w której X pokaże nam prawdę o człowieku?
Dyskusja.- 15 min.
g. Nauczyciel:
Pytania do klasy:
Czy łatwo odróżnić prawdziwe lustra od krzywych zwierciadeł?
Czy pośród rzeczy i spraw życia codziennego istnieje takie lustro, które zawsze ukaże nam całą prawdę – albo takie, które pokaże tylko kłamstwo?
Dyskusja. - 5 min.
ZAGADKI:
Świadectwo:
Patrzysz na oceny – choć więcej na nim słów.
Dostaniesz je w czerwcu, a za rok - znów !
Waga:
Czytaj uważnie, syneczku bądź córko:
Masz mniejszą niż słoń, a większą niż piórko!
Twarz:
Piegowata lub rumiana,
Kobiety ją malują, a Ty myjesz z rana.
Oczy:
Za ich pomocą czytasz te litery,
Można ich mieć dwoje, w okularach – cztery!
Zabawki:
Koń na biegunach, lalka, grabki
- to nic innego jak …
Ubranie:
Jak jest już brudne – odświeżasz je w pralce,
Gdy wyjdziesz bez niego – wskażą Cię palcem!
Ulubiona Książka:
Gdy ją dorwiesz w ręce, nie czekasz na potem.
Może to być ‘Król Maciuś’ lub też ‘Harry Potter’.
Ulubiony film:
Wciąż chcesz go oglądać, choć znasz już na pamięć.
Co tak ciekawego widzimy w ekranie?
Zdrada:
Pojawia się, gdy obgadasz przyjaciela,
‘Z’ to pierwsza’, a ‘A’ ostatnia litera.
Kłamstwo:
Pada z Twoich ust i wpada komuś do ucha,
Gdy mówisz ‘umiem latać’ lub ‘to moja tresowana mucha’.
Miłość:
Nienawistni ludzie zapewne nią pogardzą,
Pojawia się, gdy lubisz kogoś mocniej niż ‘bardzo’.
Podróż:
Cel jej daleki albo bliski,
Wyruszasz w nią, gdy już spakujesz walizki.
Milczenie:
Nie jest słowem ani zwrotem,
Bardzo ciche i zwie się je złotem.
Modlitwa:
Prosisz w niej o łaskę i ułaskawiasz wroga,
Wymawiasz ją po cichu kierując do Boga.
Młodość:
Od lat nie mają jej babcie ani dziadkowie,
Ona odchodzi razem z włosami na głowie.
Starość:
Gdy przyjdzie – wiatr Ci siwość włosów rozwieje,
Chodząc o lasce opowiesz wnukom swoje dzieje.
Łzy:
Wylewasz rzewne, gorzkie, krokodyle, słone.
Czasem szczęście, zwykle – smutek oznaczają one.
Uśmiech:
Gdy wesoło – pojawia się na buzi
I zjednuje nam innych ludzi.
Sen:
Gdy pod poduszką czają się smoki..
Czasem jest płytki, czasami głęboki.
Głos:
Gdy go podniesiesz – oj- słychać różnicę..
Ściszasz go, gdy mówisz komuś tajemnicę.
Dłoń:
Często ją do rękawa lub kieszeni dajesz,
A wyciągasz, gdy kogoś nowego poznajesz.
Zabawa:
Nie lubisz, gdy Ci ją popsują,
A najgorzej, gdy zamiast niej uczyć się rozkazują.
Walka:
Dobro ze złem ją wiecznie rozgrywają,
Ona trwa, gdy dwa miecze się ścierają.
Samotność:
Odczuwasz ją, gdy zostajesz sam jak palec,
Opuszczony, niechciany jak w cieście zakalec.
Marzenie:
Masz je w głowie i w serduszku,
Może się kiedyś spełni, duszku J