Adam Papierski, Aleksandra Rosińska
filozofia, specjalizacja nauczycielska
rok III (2012)
Brama
Temat: Brama - kim jestem, gdy gram?
Przedmiot: etyka/filozofia.
Grupa: około 15 osób.
Poziom: dowolny
Czas: 25 minut.
Materiały: lista ról, kartka z pytaniami, karton z akcesoriami.
Metody: drama, dyskusja.
Cele.
Wiedza:
-
uczeń ma świadomość tego, że ludzie wcielają się różne role i że odgrywanie konkretnych ról ma różny stopień trudności, w zależności od indywidualnych predyspozycji i charakteru roli;
-
uczeń zastanawia się nad funkcją gry w życiu ludzkim, pozytywnymi i negatywnymi konsekwencjami „grania”;
-
uczeń zastanawia się nad relacjami pomiędzy „graniem” a „prawdziwą” tożsamością;
Umiejętności:
-
ćwiczenie argumentacji;
-
ćwiczenie umiejętności identyfikacji zachowań społecznych na przykładzie odgrywania ról;
-
ćwiczenie wcielania się w rolę;
-
ćwiczenie wyrażania przeżyć wewnętrznych.
Postawa:
-
kształcenie postawy dociekającej/krytycznego namysłu nad zjawiskami społecznymi.
Przebieg:
-
Grupa zostaje doprowadzona do bramy, pilnowanej przez Strażnika (opiekun). Ma on rozkaz przepuścić tylko postaci z listy, którą wręcza przedstawicielowi grupy (do 5 min).
-
Uczestnicy kolejno podchodzą do bramy, wcielając się w uprzednio wybraną rolę (dobierają akcesoria, ewentualnie partnera - w zależności od roli). Uczestnicy wiedzą, że strażnik może zadawać pytania lub w inny sposób testować ich wiarygodność. Jeśli komuś nie uda się przejść, i zostanie odesłany, może wybrać kolejną rolę (15 min).
-
Podsumowanie. Gdy już wszyscy zmierzą się ze Strażnikiem, i zostaną wykorzystane wszystkie role, Strażnik-opiekun zadaje uczniom pytania:
-
Czym jest gra?
-
Czy zawsze jesteśmy sobą?
-
Jak to jest być kimś innym?
-
Czy można stać się kimś innym?
-
Czy przestajemy być sobą, kiedy wchodzimy w jakąś rolę?
-
Czy czasami warto czasami grać kogoś innego? Kiedy (np. kiedy warto grać chorego)?
-
Czy grając możemy stać się tym, kogo gramy?
-
Po co gramy?
-
Czym różni się gra od zabawy?
-
Czy ciągłe granie może doprowadzić do trwałej zmiany?
-
Czy można ciągle być sobą?
-
Czy gra to już oszukiwanie?
-
Kiedy nie jest oszukiwaniem?
-
Czy gra wymaga kłamstwa?
-
Czy gra może być dobra?
-
Po co dzisiaj gramy? (pytanie dotyczy uczestnictwa w zajęciach)
(10 min)
-
-
Pożegnanie z uczestnikami.
Role:
-
Centaur (2 osoby)
-
Bliźnięta (2 osoby)
-
Śpiewak
-
Raper
-
Bear Grylls
-
Głupi
-
Głuchy
-
Ślepy
-
Kulawy
-
Clown
-
Polityk
-
Akrobata
-
Oszust
-
Pies
-
Starzec
-
Narcyz
-
Astronom
-
Pełnoletni (tylko dla starszych uczestników)
-
Geniusz
-
Leń
-
Chory na grypę
-
Muzyk
-
Obcokrajowiec
Przykład 1: do bramy podchodzi głuchy. Strażnik, wiedząc kim jest, krzyczy nagle stój! Głuchy naturalnie nie zareagowałby, dlatego jeśli uczestnik się wzdrygnie albo zatrzyma - zostaje odesłany.
Przykład 2: bliźnięta muszą dobrać się w parę, upodobnić się do siebie, i ustalić kilka wspólnych cech (imiona rodziców, data urodzenia, etc). Jeśli nie ustalą żadnych szczegółów, Strażnik ich zdemaskuje.